Followers

Jun 30, 2011

Rumah baru Firaun - Grand Egyptian Museum

Kota muzium 50 hektar jadi pusat rujukan Egyptologi terbesar di tapak warisan dunia
 DISEBUT sebagai projek pembangunan muzium terbesar di dunia, cadangan pembinaan 'rumah' baru yang bakal menyimpan lebih 160,000 artifak Mesir purba dan khazanah firaun, The Grand Egyptian Museum (GEM) di Kaherah, Mesir, amat dinantikan masyarakat antarabangsa.
Projek GEM yang ketika ini sudah menelan belanja AS$130 (RM390 juta), diibarat gedung ilmu bagi kumpulan pengkaji Egyptologi termasuk individu yang mahu mendekati sejarah Firaun, mengenali siapa dia King Tut atau menyelongkar rahsia kejelitaan Cleopatra.
Artifak tinggalan Mesir kuno dilihat ditempatkan di hampir segenap ruang kosong di Muzium Mesir yang menyimpan lebih 160,000 artifak sejak dibuka pada 1902.
Projek GEM atau lebih sesuai digelar Kota Muzium berdasarkan skala projek mega itu, sedang didirikan di tapak yang dianggarkan seluas 50 hektar di lokasi kira-kira dua kilometer dari piramid di Giza. Apa yang dijanjikan, pengunjung akan mengembara ke zaman kegemilangan Mesir sebaik kaki melangkah ke muzium baru ini.

Mengapa tidak, mengikut perancangan, setiap segmen pameran direkabentuk berpandukan kronologi ketamadunan Mesir iaitu dari zaman awal Mesir hingga masa kini, dengan kesan khas atau efek kerajaan Mesir kuno melatari mood keseluruhan.

Mengikut gambaran yang dikongsi secara eksklusif oleh pengurusan Muzium Mesir kepada sisipan Rona yang melawat Kaherah bersama rombongan Persatuan Ejen-Ejen Pelancongan dan Pengembaraan Malaysia (MATTA) baru-baru ini, ‘rumah’ baru Firaun menjanjikan pengalaman hebat sesuai dengan status muzium moden yang dibangunkan dengan teknologi ‘state of the art’ malah diperkukuhkan dengan elemen realiti maya.

==''
Keseronokan meneroka muzium baru ini bermula sebaik saja pelawat menaiki tangga utama kompleks hebat ini. Dari tangga ini, pelawat dibawa menjejaki salasilah kerajaan Mesir serta melihat sendiri betapa gahnya ketamadunan dan keunikan sejarah Mesir yang hingga hari ini masih terus diperdebatkan dalam pelbagai forum ilmiah, malah tidak kurang juga ada yang terus dilingkari misteri. Apabila tiba di puncak, sebuah galeri berdinding kaca menanti pelawat. Di sini, perhatian pelawat pasti tertumpu kepada pemandangan hebat tiga piramid dari jauh - suatu visual memukau yang memberi makna tersendiri terhadap magis peradaban Mesir. Galeri ini tidak syak lagi akan menjadi antara tumpuan utama GEM yang dijangka dibuka pintunya kepada pelawat, selewat-lewatnya menjelang 2015.

patung ukiran Firaun Akhenaten
“Piramid dan Mesir tidak boleh dipisahkan. Sebut saja Mesir, siapa saja pantas mengaitkannya dengan piramid. Atas konsep mahu menonjolkan ketamadunan Mesir di lokasi tidak jauh dari piramid, projek GEM dibangunkan di tapak ini. Ia dianggap lokasi paling sesuai dan selayaknya bagi muzium segah ini dalam merungkai kisah ketamadunan Mesir,” kata Ketua Jabatan Penyelidikan, Majlis Tertinggi Antikuiti (SCA) Mesir merangkap Pengarah Muzium Mesir, Dr Tarek El Awady dalam sesi temuramah di pejabatnya di bangunan asal Muzium Mesir.

Muzium berusia 110 tahun ini terletak tidak jauh dari lokasi demonstrasi yang tercetus Januari lalu, Tahrir Square, di tengah-tengah bandaraya Kaherah.

Kunjungan MATTA ke bandaraya Kaherah dan Iskandariah atas undangan syarikat pelancongan terkemuka di Kaherah, Star Gold Travel bertujuan meninjau industri pelancongan Mesir selepas revolusi yang menyaksikan Presiden Hosni Mubarak, diguling, Januari lalu.

Menurut Dr Tarek, selain keunikan ruang galeri berdinding kaca yang menghadap tiga piramid, kompleks baru GEM memberi lebih kepuasan kepada pengunjung terutama dalam konteks interpretasi dan penghormatan sewajarnya terhadap lebih 160,000 artifak terkumpul melewati pelbagai era dalam zaman kegemilangan Mesir dengan artifak terawal berada dalam simpanan dipercayai berusia 10,000 tahun lalu.
lakaran wajah King Tut
Misalnya, khazanah peninggalan salah seorang raja termuda iaitu Tutankhamun atau King Tut yang mencecah 5,000 jenis artifak dalam simpanan pihak berkuasa Mesir, akan dipamerkan di ruang berukuran lebih 4,000 meter persegi di GEM. Berbanding sekarang, khazanah salah seorang Firaun itu sekadar memenuhi bilik khas seluas kira-kira 700 meter. “King Tut bakal mendapat ruang khas dengan lebih banyak artifak dan maklumat berhubung Firaun termuda ini dapat dikongsi bersama pengunjung,” kata Dr Tarek.
salasilah keluarga King Tut
Ini diakui penulis ketika rombongan MATTA dan media dibawa melihat sendiri ruang pameran King Tut yang memenuhi bilik berkeluasan sederhana di tingkat dua bangunan Muzium Mesir. Faktor kesempitan ruang memaksa pengurusan muzium meletakkan syarat supaya lawatan ke kamar King Tut hanya boleh dibuat secara bergilir-gilir. Apabila ruang itu mula dipenuhi pengunjung, kakitangan bertugas terpaksa menutup sementara kamar King Tut sehingga pelawat keluar.

Senario ini pasti tidak akan berlaku di ‘rumah’ baru King Tut dan tentunya, lebih banyak artifak peninggalannya yang mungkin sebelum ini terperuk dalam stor, dapat dipertontonkan kepada orang ramai.
topeng emas King Tut
Dalam kepelbagaian artifak tinggalan King Tut, sudah pasti topeng emas yang disarung pada mumia pewaris termuda takhta ini paling mencuri tumpuan. Diletak dalam kotak kaca, topeng emas yang dianggap ikon kepada sejarah ketamadunan Mesir amat teliti pembikinannya - dengan seni pertukangan halus dan aura yang hingga hari ini bagai mengundang misteri dan pesona kepada sesiapa saja yang berpeluang melihat artifak ini dari dekat.

Mengikut sejarah, King Tut adalah antara raja terakhir Firaun dinasti ke-18 Mesir dan memerintah ketika tempoh penting dipenuhi pergolakan apabila fahaman Akhenaten berakhir dan kuasa dikembalikan kepada paderi lama yang memuja pelbagai dewa.

“Projek GEM amat penting bagi rakyat Mesir kerana ia dianggap suatu projek besar yang akan meletakkan kembali sejarah ketamadunan Mesir ke tempat asal dan sewajarnya,” jelas Dr Tarek menceritakan apresiasi rakyat Mesir terhadap projek mega ini. Kecintaan rakyat Mesir terhadap sejarah peradaban negara itu usah dipertikaikan kerana ketika revolusi, rakyatnya membuat kubu manusia di sekeliling Muzium Mesir bagi membentuk benteng pertahanan mengelak bangunan itu dimasuki perompak atau pencuri harta karun.

Dr Tarek berkata, keadaan di Muzium Mesir sekarang cukup ‘sesak’ untuk mempamerkan keseluruhan artifak dalam simpanannya. Malah, katanya, masih banyak lagi khazanah lama terperuk dalam setor kerana tidak cukup ruang untuk mempamerkannya kepada pengunjung.

“Kerja-kerja pengubahsuaian utama tidak pernah dapat dilakukan di Muzium Mesir kerana masalah menempatkan lebih 160,000 artifak dalam simpanan kami.
“Jadi, amat mustahil untuk memindahkan semua artifak kecuali dengan pembinaan GEM. Mengikut perancangan, setiap artifak yang akan dipamerkan di GEM akan dipindahkan satu persatu secara sistematik. Kita menganggarkan tempoh antara setahun dan dua tahun untuk menyempurnakan tugas penting itu,” katanya sambil menambah pelbagai aspek termasuk keselamatan, kaedah perpindahan dan kerja-kerja makmal termasuk pemulihan perlu dilakukan sebelum setiap artifak dipamerkan di ruang baru kelak.
sumber : pak cik google
 Dr Tarek berkata, sekurang-kurangnya 30,000 artifak akan ditinggalkan di muzium lama manakala sebahagian besar bahan pameran yang dianggap masterpiece seperti khazanah King Tut akan dihantar ke GEM sebaik proses perpindahan bermula sekali gus mengambil alih fungsi gedung asal Muzium Mesir yang dibuka pada 1902. Menyoroti sejarah, Muzium Mesir juga menjadi kemudahan pertama di dunia yang dibina khusus bagi memenuhi konsep muzium, bukannya mengubahsuai istana atau bangunan lama untuk dijadikan muzium seperti yang banyak dilakukan kerajaan dan pemaju projek pembangunan pada era berkenaan.

Mengikut perancangan, Muzium Mesir akan menjalani proses pengubahsuaian pada skala besar yang tidak pernah dilakukan sejak muzium itu dibina pada 1898 dengan mengekalkan ciri-ciri asal bangunan ini - termasuk dari aspek pemilihan warna dinding berpandukan kajian pakar termasuk profesional yang didatangkan dari Eropah. Menurut Dr Tarek, Muzium Mesir akan dijadikan muzium kesenian seni kuno dengan fokus mempamerkan pelbagai artifak membabitkan tinggalan atau warisan kesenian Mesir. Kos pengubahsuaian ini dijangka bernilai antara RM60 hingga RM90 juta.
model konsep dlm 3D GEM
Fakta menarik projek The Grand Egyptian Museum (GEM)



  • Apabila siap, GEM bakal diiktiraf muzium arkeologi terbesar di dunia dengan skala projek pembangunan muzium terbesar pernah dikendalikan oleh mana-mana organisasi atau kerajaan.


  • GEM bakal memiliki ruang pameran seluas 24,000 meter persegi atau bersamaan empat padang bola sepak. Selain itu, muzium canggih ini turut dilengkapi pusat pemuliharaan dan perlindungan arkeologi canggih; muzium kanak-kanak; kemudahan pendidikan dan persidangan serta taman berkeluasan 50 hektar.


  • Kos pembinaan GEM dikatakan mencapai AS$550 juta (RM1.6 bilion). Daripada jumlah itu, pinjaman sebanyak RM900 juta dikatakan diperoleh dari Japan Bank For International Co-operation manakala selebihnya dibiayai Majlis Tertinggi Antikuiti Mesir dan sumbangan antarabangsa.


  • Kerajaan Mesir menganjurkan pertandingan pada 7 Januari 2002 bagi mencari reka bentuk terbaik bagi projek GEM. Penganjur menerima sebanyak 1,557 penyertaan dari 82 negara dengan 20 rekaan terbaik diadili pada peringkat kedua pertandingan. Selepas proses pemilihan, firma arkitek dari Dublin, Ireland iaitu Heneghan Peng memenangi pertandingan itu.
    besar yg amat..


  • Mengikut satu laporan, struktur bangunan GEM direka bentuk Heneghan Peng Architects, Buro Happold dan Arup. Manakala pelan induk pameran, reka bentuk pameran dan museologi dicipta Metaphor dan Cultural Innovations Ltd.
    Ramses II


  • Mengikut laporan, patung Ramesses II dipindahkan dari Dataran Ramses di Kaherah ke Giza pada 25 Ogos 2006. Mengikut perancangan, patung berusia 3,200 tahun ini akan ditegakkan di pintu masuk utama GEM.


  • Pada 28 Januari lalu, ketika revolusi tercetus, kumpulan pro demokrasi secara sukarela membentuk benteng pertahanan di sekeliling Muzium Mesir bagi menghalang perompak memecah masuk bangunan itu.


  • Bagaimanapun, ada perompak berjaya memecah masuk melalui siling lalu memecahkan 13 kotak pameran serta melarikan 54 artifak yang dianggarkan dari zaman antara 600 hingga 1,000 tahun Sebelum Masihi (SM). Bagaimanapun, jumlah ini dianggap kecil berbanding 160,000 artifak dimiliki Muzium Mesir.


  • Bagaimanapun, hingga hari ini pihak berkuasa berjaya mendapatkan semula 23 daripada 54 artifak yang hilang dengan 31 artifak yang lain masih lesap.
    rekaan yg menakjubkan


  • Pengurusan Muzium Mesir merancang mengadakan pameran khusus bagi barangan hilang serta menonjolkan semangat tinggi rakyat Mesir yang sanggup bertarung nyawa melindungi khazanah arkeologi negara itu daripada dirompak dan diperdagangkan secara haram. 

  • Sumber :
    1. http://www.bharian.com.my/bharian/articles/RumahbaruFiraun/Article/index
    2.  http://channel.nationalgeographic.com/series/treasures-of-egypt/3915/Overview
    3. http://ngm.nationalgeographic.com/2010/09/tut-dna/tut-family-tree 
    4. http://ngm.nationalgeographic.com/1923/05/tut-discovery/williams-text 

    No comments:

    Post a Comment

    betrayal paid with blood!!

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...