Followers

May 3, 2011

Checkmate! Kate, You've Taken The King!!


pasti umum sudah tau.. hari ini, tanggal 29 april 2011 adaalh perkahwinan Prince William & Catherine Middleton.. petang tadi aku tengok juga majlis perkahwinan mereka kat NTV7.. gilalah, meriah betul... ramai rakyat British berkumpul di perkarangan Istana Buckingham..




Kate Middleton tidak berjanji akan mentaati Putera William dalam ikrar perkahwinannya hari ini, sebagai mengikut jejak langkah ibu William, Puteri Diana 30 tahun lalu. Menurut atur cara majlis yang diedarkan semalam, bakal pengantin berusia 29 tahun itu yang menjalin hubungan cinta dengan William selama lapan tahun, sebaliknya akan berikrar untuk menyayangi, menghormati, mengambil berat dan menghargai bakal suaminya itu. Diana membuat ikrar serupa ketika berkahwin dengan pewaris takhta Britain, Putera Charles pada 1981, tidak seperti beberapa anggota diraja lain termasuk Ratu Elizabeth II. Diana dan Charles bercerai pada 1996 sebelum mati dalam dalam kemalangan kereta setahun selepas itu.


Atur cara yang edarkan semalam turut mengandungi mesej daripada pasangan itu yang berbunyi, “satu daripada hari paling bahagia dalam hidup kami”. Pasangan itu juga berkata, mereka benar-benar terharu dengan sokongan rakyat apabila lebih sejuta orang dijangka berbaris di sepanjang jalan di London untuk menyaksikan perkahwinan mereka.  ***lebih lanjut [klik sini]


Pernikahan Putera William, Duke dari Cambridge dan Catherine "Kate" Middleton dijadualkan mengambil tempat di  Westminster Abbey pada 29 April 2011 pada waktu 11 pagi BST (UTC+1). Putera William, yang kedua dalam barisan pengganti pada Ratu Elizabeth II, pertama bertemu Middleton pada 2001, sementara mereka berdua pelajar di Universiti St Andrews. Pertunangan mereka, yang bermula pada 20 Oktober 2010, telah diumumkan pada 16 November 2010.
Selepas perkahwinan, pasangan ini berniat untuk melanjutkan mendiami tempat kediaman mereka di Pulau Anglesey di Wales Utara, di mana Putera William berpengkalan sebagai seorang juruterbang RAF Search dan Rescue.

pada majlis pertunangan

Pada tanggal 23 November 2010, Clarence House mengumumkan tanggal untuk pernikahan sebagai 29 April 2011 dan tempatnya adalah Westminster Abbey. Westminster Abbey hanya baru-baru ini gereja yang pilihan untuk pernikahan kerajaan, sebelum 1918, pernikahan sebagian besar kerajaan terjadi di kapel kerajaan seperti Royal Chapel di St James's Palace dan St George's Chapel, Windsor Castle. Gereja, yang memiliki kapasitas tempat duduk biasa tahun 2000, telah menjadi tempat untuk pernikahan kerajaan baru-baru ini, termasuk Elizabeth II (kemudian Putri Elizabeth) dan Pangeran Philip (1947), Putri Margaret dan Anthony Armstrong-Jones (1960), Putri Anne dan Mark Phillips (1973), dan Andrew Prince dan Sarah Ferguson (1986).
Hal ini juga mengumumkan bahwa biaya dari pernikahan itu sendiri akan dipenuhi oleh keluarga kerajaan dan keluarga Middletons sendiri, sedangkan biaya keamanan dan transportasi akan ditanggung oleh bendahara Inggris. Pasangan itu juga telah meminta bahwa sumbangan dilakukan untuk amal di tempat hadiah pernikahan tradisional. Untuk itu, mereka mendirikan "The Pangeran William dan Miss Catherine Middleton Amal Gift Fund" yang berfokus untuk membantu badan amal seperti The New Zealand Christchurch Earthquake Appeal, The Canadian Coast Guard Auxiliary, The Royal Flying Doctor Service, dan The Zoological Society of London.
Selama minggu acara, Westminster Abbey penuh kegiatan untuk persiapan Pernikahan Kerajaan Pangeran William dan Kate Middleton pada Jumat, 29 April 2011.

WILLIAM menyarungkan cincin perkahwinan kepada Kate di hadapan Ketua Biskop pada upacara perkahwinan mereka di Westminster Abbey, semalam.

second wedding dress
second wedding dress..
wedding cake! awesome!! love it












Grace van Cutsem covers her ears during the RAF flypast
haha.. lwk tgk muka dak kecik 2...

Prince William and his wife Kate, Duchess of Cambridge pose for photographs at the West Door of Westminster Abbey








kad jemputan perkahwinan will & kate
Westminster_Abbey
 harap-harap perkahwinan antara william & kate ini akan berkekalan dan sejarah lama tak akan berulang.. sebelum ini perkahwinan antara putera charles & Puteri Diana musnah.. namun tercetus persoalan siapakah yang akan menggantikan Ratu Elizabeth II.. Adakah Putera William ataupun Putera Charles yang akan menjadi Raja Britain?



No comments:

Post a Comment

betrayal paid with blood!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...